کتابخانه عمومی

کتابخانه مردم

کتابخانه عمومی

کتابخانه مردم

فناوری‌های کتابخانه‌ای 1: امانت خودکار

دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۳۱ ب.ظ

هزینه‌های نیروی انسانی کتابخانه‌ها به ویژه نیروی انسانی متخصص بسیار بالاست و همین امر کمبود نیرو در کتابخانه‌ها را به مسئله‌ای همیشه‌گی تبدیل کرده است. کتابخانه‌ها مجموعه‌ای فرایندها و فعالیت‌های تکرارشونده دارند که انجام آنها ضروری است و ناچار به دست انسان انجام می‌شود. به این دلیل زمانی که کتابدار می‌تواند صرف کمک‌های تخصصی به کاربران، نظیر خدمات مشاوره خوانندگان، خدمات مرجع یا برگزاری برنامه‌های آموزشی، فرهنگی در کتابخانه‌ها کند، صرف این امور می‌شود. خوشبختانه فناوری‌های جدید به کمک کتابخانه‌ها آمده‌اند و انجام این امور را به ابزارهای خودکار سپرده‌اند. یکی از این ابزارها «ایستگاه امانت خودکار» (Self-Check Out Station)  است. این ایستگاه با تکنولوژی بارکدخوان، آراِف‌آی‌دی، یا ترکییی از این دو کار می‌کند. 

استفاده‌کنندگان کتابخانه پس از انتخاب منابع مورد نیازشان از قفسه‌های باز و با استفاده از «کارت کتابخانه»، منابع را به حساب خود منتقل می‌کنند و در قبال آن یک رسید چاپی یا ایمیل دریافت می‌کنند. با همین روش منابع پس از برگشت دادن به کتابخانه، از حساب وی خارج می‌شود. 


در لینک‌های زیر چند نمونه پیاده‌سازی شده در کتابخانه‌های عمومی را می‌توانید مشاهده کنید.

چگونه از ایستگاه امانت خودکار کتابخانه استفاده کنیم؟

ایستگاه امانت خودکار در کتابخانه عمومی

ایستگاه امانت خودکار مجهز به آراِف آی دی RFID


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی