کتابخانه عمومی

کتابخانه مردم

کتابخانه عمومی

کتابخانه مردم

در زبان انگلیسی وقتی پابکلیک لایبرری (public library) به صورت مفرد استفاده می‌شود، معمولا مراد یک «نظام کتابخانه عمومی» است. به عنوان مثال منظور از  the New York Public library (NYPL) «نظام کتابخانه عمومی نیویورک» است.  نظام کتابخانه عمومی شامل یک کتابخانه اصلی (main library)، چند کتابخانه شعبه (branch library) یا نقطه خدمت (service points) و کتابخانه سیار است. به عبارتی یک کتابخانه عمومی شامل چندین ساختمان و بنا است. به عنوان مثال کتابخانه عمومی نیویورک شامل88 شعبه و  92 نقطه خدمت است.


دومین کاربرد این عبارت به صورت مفرد در متون سیاستی است. کتابخانه عمومی خدمتی است که دولت/حکومت برای مردم فراهم می کند. به عنوان مثال در کتاب «The Public Library Service: the IFLA/UNESCO Guidelines for Development»  که عنوان آن به اشتباه به شکل جمع ترجمه شده است «خدمات کتابخانه عمومی: رهنمودهای ایفلا/یونسکو برای توسعه». مخاطب اصلی این کتاب دولتها هستند. این کتاب می خواهد بگوید دولت ها برای ایجاد کتابخانه عمومی یا ارائه خدمت کتابخانه عمومی به مردم چه رهنمودهایی در پیش بگیرند. اما ترجمه این عنوان به شکل جمع باعث شده است که کتابداران و مدیران تک کتابخانه ها تصور کنند که مخاطب این کتاب آنها هستند. این اشتباه در ترجمه باعث شده است مفاهیم درون کتاب نیز در بعضی جاها با برداشت اشتباهی ترجمه شود. 


سومین کاربرد کتابخانه عمومی به شکل مفرد، هنگام بحث درباره مقهوم و کارویژه های کتابخانه عمومی است. به عنوان مثال در موارد زیر:

public library as a meeting‐place کتابخانه عمومی به مثابه مکان دیدار

public library as a learning center کتابخانه عمومی به مثابه مرکز یادگیری

Public Library as a Community Hub کتابخانه عمومی به مثابه محور اجتماع

Public Library as a helth information center کتابخانه عمومی به مثابه مرکز اطلاعات سلامت

و ...





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۱
سیامک محبوب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی